Skodan arvostus nousemassa kestosuosikkien tasolle

Mercedes-Benz kaappasi selkeän ykköstilan, kun muut kestosuosikit Volvo, BMW, Audi ja Toyota seurasivat muilla kärkisijoilla.

Skoda haastaa kärkiryhmää mahtavalla 11 pisteen nousulla verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen.

Japanilaiset Honda, Nissan ja Mazda hallitsevat keskitasoa Fordin ja Volkswagenin kanssa. Nissan nousi selkeästi 8 pisteellä, kun puolestaan Volkswagen putosi 6 pistettä, mikä haastavan vuoden jälkeen on odotettua pienempi pudotus.

Korealaiset Kia ja Hyundai erottuvat seuraavaksi ennen haastajia, joita ovat ranskalaiset Peugeot, Citroën ja Renault Seatin, Mitsubishin ja Opelin ohella. Citroën erottautuu joukosta kuitenkin dramaattisella 24 pisteen nousulla.

Automerkin maine on tyypillisesti hyvin hitaasti muuttuva, koska autoilijoiden mielipiteet eri merkkejä kohtaan muovautuvat pitkän ajan kuluessa omiin, suoriin ja epäsuoriin kokemuksiin perustuen. Erityisesti jälkimarkkinoilla on merkittävä rooli mielikuvien synnyssä.

Automarkkinoiden piristyminen kuitenkin näyttäisi vaikuttaneen autoilijoiden asenteisiin, sillä mielikuvat kärkijoukon ja heikoimpien välillä ovat kaventuneet. Huomioitavaa on kuitenkin, että vahva maine luo huomattavaa arvoa automarkkinoilla ja erityisesti myydyimmässä kilpailuryhmässä maine vaikuttaa siihen, mitä merkkejä kuluttajat harkitsevat ostavansa.

 

Lisätietoja

Jouni Tuominen
Puh. (09) 6135 0599
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje