Jauheliha pitää pintansa suomalaisten suosikkiruokana

Jauhelihakastike oli viime vuonna Suomen suosituin ruokalaji. Myös kalaruokia syödään aiempaa enemmän, selviää hiljattain julkaistusta Ruokatietoa 2015 -kirjasta.

Perinteet ovat kunniassa suomalaisten ruokapöydissä. TNS Gallupin kahden vuoden välein julkaistava Ruokatietoa 2015 -kirja kokoaa yhteen kattavasti suomalaisten makumieltymyksiä, elintarvikkeiden kulutustietoja ja muun muassa ruoan ostamiseen liittyviä trendejä.

Tutkimuksen mukaan suosituin ruokalaji suomalaispöydissä on tuttu ja turvallinen klassikko: jauhelihakastike.

”Muutenkin jauhelihasta tehdään ruokaa entistä enemmän. Suosituimpien ruokalajien kärkipäässä olivat jauhelihakastikkeen lisäksi lihapullat, makaronilaatikko ja jauhelihapihvit. Jauhelihan suosiota selittävät talouden taantuma ja raaka-aineen monikäyttöisyys”, tutkimuspäällikkö Pasi Saarnivaara kertoo.

Lihan kulutus jatkoi kasvua

Punaisen lihan ympärillä velloneesta terveyskeskustelusta huolimatta suomalaiset söivät viime vuonna lihaa jälleen enemmän kuin koskaan aiemmin. Jauhelihan ohessa kulutus tosin kohdistui pääasiassa broilerin lihaan, jota syötiin viime vuonna peräti seitsemän prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Myös kalan suosio on kasvanut. Suosituimpien ruokalajien listalla paistettu kala löytyy sijalta kaksi ja myös uunikala on TOP 10:ssä.

”Jos pidemmän aikavälin trendiä katsoo, kala on tullut suomalaisten ruokapöytiin jäädäkseen. Myös broileri ja munakas ovat nostaneet suosiotaan. Ne ovat vakiinnuttaneet asemansa arkisina ruokina, joita voidaan syödä useita kertoja viikossa. Itse asiassa erot eri ruokalajien suosiossa ovat tasaantuneet, mikä kertoo siitä, että suomalaiset syövät nykyisin aiempaa monipuolisemmin”, Saarnivaara sanoo.

Kotimaisuus tärkeä ostokriteeri

Ruoan alkuperällä on vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin ruokakaupassa. Etenkin vanhemmat ikäluokat arvostavat sitä, että ruoka on kotimaista. Kun kyse on leivästä, maidosta, broilerista tai naudan jauhelihasta, kotimaisuus oli kuluttajille kaikissa ikäryhmissä tärkein yksittäinen ostopäätökseen vaikuttava asia.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset kävivät viime vuonna edellisvuotta useammin ruokakaupassa. Kymmenen vuoden takaiseen verrattuna ruokaostoksilla käyvät yhä useammin myös miehet.

”Kun vielä kymmenen vuotta sitten oli joukko miehiä, jotka eivät tehneet ollenkaan ruokaostoksia, nyt ruokakaupassa käynti on tasapuolistunut. Perheissä ruokaostoksilla käydään nyt entistä useammin yhdessä tai puolisot hoitavat ostoksia vuorotellen”, Saarnivaara sanoo.

 

Lisätietoja

Pasi Saarnivaara, etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Ruokatietoa 2015 -julkaisu tilattavasti sähköpostise: Riitta Saikkonen,  etunimi.sukunimi@tnsglobal.com.
Kirjan kuvat (54 kpl) voi tilattua myös PowerPoint-kuvasarjana suomen- tai englanninkielisenä. Katso julkaisun tarkempi esittely, sisällysluettelo ja kuvaluettelo www.tns-gallup.fi/mita-teemme/agriculture/ruokatietoa

 

 

Kategoria: 
Uutiskirje