Perinteiset suomalaiset brändit loistivat mainetutkimuksessa

Fazer-konserni sai kultaa ja Paulig hopeaa yritysten mainetta ja vastuullisuutta mittaavassa tutkimuksessa. Kärkikymmenikköön ylsi yllättäen myös neljä terveysalan yritystä.

 

Vaikka järjestys on vaihtunut, kärki ei yllätä. Kaikki Yritysten maine ja vastuullisuus 2015 -tutkimuksessa mitalisijoille yltäneet yritykset sijoittuivat myös edellisvuonna viiden parhaan joukkoon. Sen sijaan nyt ensimmäistä kertaa mukana olleet terveydenhuoltoalan yritykset menestyivät tutkimuksessa jopa yllättävän hyvin.

”Kärkikymmenikössä on peräti kuusi terveydenhuoltoalan yritystä. Hypoteesini on, että alan maine on luontaisesti aika korkea”, tutkimuksesta vastaava Director, Customer Strategies Sirkka Paronen arvioi.

Mainetta mitataan kysymällä kuluttajien näkemyksiä muun muassa yritysten tuotteiden ja palveluiden laadusta sekä taloudellisesta menestyksestä. Lisäksi maineeseen vaikuttavat arviot yrityksen vastuullisuudesta, mitä mitataan tutkimuksessa myös erikseen.

”On mielenkiintoista, että esimerkiksi Veikkaus ja Alko, joiden toimialat ovat ns. riskialttiita, ovat vuosien varrella hoitaneet asiansa niin hyvin, että ne sijoittuvat maineen osalta hyvinkin kärkeen. Myös vastuullisuuden osalta ne pärjäävät hyvin”, Paronen sanoo.

Alko ja Veikkaus arvioitiin kumpikin toimialojensa vastuullisimmiksi yrityksiksi. Muilla toimialoilla kärkisijoille ylsivät Fazer-konserni elintarvikealalta, Varma finanssialalta, St1 liikenneasemista sekä Sairaala Neo terveysalan yrityksistä.

Vastuullisuuden merkitys korostuu

Tutkimuksessa oli mukana 60 yritystä 6 toimialalta. Tulosten perusteella suomalaisyritysten vahvuuksia mainemielessä ovat tyypillisesti yritysten tuotteet ja palvelut, henkilöstö ja ammattitaito sekä toimitukseen ja palveluvarmuuteen liittyvät asiat. Kehittämiskohteet puolestaan liittyvät useimmiten vastuullisuuteen.

”Vastuullisuuden merkitys on viime vuosina kasvanut. Sen sijaan yrityksen talouteen liittyvät asiat, kuten yrityksen kasvunäkymät tai kannattavuus, ovat menettäneet maineen kulmakivenä suhteellisesti merkitystään. Tämä on loogista näinä talouden taantuman aikoina, jolloin useimmilla yrityksillä profiloituminen pohjautuu muihin kuin taloudellisiin asioihin”, Paronen arvioi.

Yritysten maine ja vastuullisuus vaikuttavat todennäköisesti jatkossa yhä enemmän myös kuluttajien ostokäyttäytymiseen. ”Kuluttajien valistuneisuus alkaa olla ihan toista luokkaa kuin 10 tai edes 5 vuotta sitten. He odottavat yrityksiltä tiettyä vastuullisuutta. Vastuullisesta toiminnasta onkin tulossa profiloitumis- ja kilpailukeino”, Paronen sanoo.

Yritysten maine 2015, TOP 10

Fazer-konserni
Paulig
Veikkaus
Sairaala Neo
Alko
Koskiklinikka
OP-ryhmä
Diacor
Snellman
Dextra

 

Lisätietoja

Sirkka Paronen, etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje