Online-mainonta haasteen edessä – millenniaalit estävät nettimainokset

Nettimainosten esto on Suomessa yleisempää kuin monessa muussa markkinassa. Ilmiö on erityisen voimakas suomalaisten nuorten parissa. 16-24-vuotiaista yli puolet käyttää mainostenesto-ohjelmia, kertoo Kantar TNS:n tuore maailmanlaajuinen Connected Life -tutkimus.

Mainostajille tilanne on hankala - miten tavoittaa erityisen hyvin digivälineiden parissa viihtyvä kuluttajaryhmä, jos nämä estävät digitaalisen mainonnan?

Mainosten esto eli adblokkaus on osa laajempaa ilmiötä. Osa kuluttajista on kyllästynyt brändien ja yritysten haluun seurata ja tavoittaa heitä netissä. Noin puolet suomalaisista kertoo välttelevänsä aktiivisesti yritysten ja brändien mainontaa tai postauksia somessa.

Yritykset ja brändit ovat ison haasteen edessä miettiessään online-mainontaansa ja -viestintäänsä. Digimainonnan pitäisi olla kohdennettua ja siten relevantimpaa kuluttajalle, mutta kuluttajien nykykokemukset viittaavat siihen, ettei näin ole. Mainostajien tuleekin jatkossa panostaa kuluttajien käyttäytymisen ja asenteiden ymmärtämiseen. Kuluttajille tulee tehdä niin houkuttelevaa mainontaa ja viestintää, ettei mainosten estolle ja brändien välttelylle enää koeta tarvetta.

 

Lisätietoja

Saija Ahlgren, Digital Insight Consultant
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Tietoa kuluttajien digitaalisista asenteista ja käyttäytymisestä tarjoaa Kantar TNS:n globaali Connected Life -tutkimus. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 16-65-vuotiaat netin käyttäjät. Tutkimukseen haastateltiin yli 70 000 kuluttajaa, suomalaisia vastaajia oli 1008 henkilöä.

Lehdistötiedote: https://www.tns-gallup.fi/uutiset/connected-life-2016

Kategoria: 
Uutiskirje