Mobiilin rooli suomalaisten ostopolulla

Ostopolun varrella mobiililaitetta käytetään eniten kotona. Esimerkiksi liikkeiden aukioloaikoja ja sijaintietoja haetaan eniten juuri kotona, mutta myös liikkeellä ollessa. Myymälässä taas mobiililaitetta käytetään vielä melko vähän. Lähinnä suomalaiset ottavat kuvia tuotteista, hyödyntävät alennuskuponkeja ja etsivät jonkin verran tuotetietoja.

TNS Gallup on kerännyt suomalaisilta 15-69-vuotiailta älypuhelin- ja tablet-käyttäjiltä tietoa siitä, miten ja mitä mobiililaitteilla haetaan ostopolun varrella. Tutkimuksessa on mukana viisi tuoteryhmää: päivittäistavarat, kodinkoneet ja elektroniikka, pukeutuminen, huonekalut ja sisustus, sekä urheiluvälineet ja -vaatteet.

Hieman yllättävää, ettei mobiilikäytössä näytä olevan suurta kasvua eri tuotekategorioiden ostoprosessissa viimeisen vuoden aikana. Mitä suurempi hankintainvestointi ja mitä enemmän harkintaa ostoprosessissa tarvitaan, sitä enemmän mobiililaite on ostoprosessissa tukena. Myös myymälässä. Esimerkkinä huonekalut.

Tutkimukseen osallistui yli 5 000 henkilöä, hieman yli vuoden ajanjaksolla. Ostopolun lisäksi tutkittiin käyttäjien mieltymyksiä sovelluskäyttöä kohtaan.

 

 

Lisätietoja

Nina Frosterus
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

 

 

Kategoria: 
Uutiskirje