Onko suosikkisi Zalando vai Verkkokauppa.com?

Verkkokauppaan päädytään usein hinnan, valikoiman, ostamisen helppouden ja kellonajasta riippumattomuuden vuoksi. Edullinen hinta sekä kattavat kuvaukset ovat tärkeitä käytännössä kaikille suomalaisille. Verkko-ostamisen yleistymisen myötä on kuitenkin yhä selvemmin nähtävissä jopa vastakkaisia mielipiteitä siitä, millainen on hyvä verkkokauppa.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana suomalaisten verkko-ostajien määrä on kasvanut yli puolella. Voimakkainta kasvu on ollut eläkeikäisillä, joilla kasvu on jopa +217 %. Tämän myötä suomalaisista verkko-ostajista on tullut varsin heterogeeninen ryhmä, jossa on hyvinkin erilaisia tarpeita ja asenteita verkkokauppaan liittyen. Ikä vaikuttaa voimakkaasti siihen, mitä verkkokaupan ominaisuuksia kuluttaja arvostaa.

Varttuneemmille, yli 50-vuotiaille verkko-ostajille tärkeää on turvallisuuden tunne - yli 90 % heistä kokee verkkokaupan selkeiden yhteystietojen lisäävän ostohalukkuutta. Muita useammin he arvostavat verkkokaupan kotimaisuutta ja ovat korostuneen kiinnostuneita verkkokaupan kotiinkuljetuksen toimivuudesta.

Nuoria, alle 25-vuotiaita houkuttelevat taas aivan erilaiset verkkokaupan ominaisuudet. Tästä taaperosta asti matkapuhelimia käyttäneestä kohderyhmästä 45 % valitsisi mielellään verkkokaupan, joka toimii hyvin matkapuhelimella. Mieltymykset näkyvät myös verkkokauppasuosikeissa - kun nuoriso mainitsee suosikikseen etenkin Zalandon ja eBayn, niin yli 50-vuotiaiden keskuudessa ylivoimaisesti useimmin nimetään suosikiksi kotimainen Verkkokauppa.com.

Tiedot perustuvat marraskuussa valmistuvaan Online Shopping 2016 -tutkimukseen, joka kuvaa suomalaisten kokemuksia, asenteita ja mielipiteitä verkkokaupasta.

 

Lisätietoja

Nina Frosterus
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje