Suomalaisen mediapäivä jo lähes kahdeksan tuntia

Suomalaisten mediapäivä on muuttunut erilaisten digi-palveluiden suosion myötä. Liikkuvaa kuvaa ja nettipalveluita käytetään entistä enemmän, mediakuluttaja pystyy entistä paremmin räätälöimään mediahetkiensä sisällön ja ajankohdan. Tarpeet ja syyt käyttää medioita ovat kuitenkin pysyneet melko muuttumattomina.

Suomalaiset käyttivät medioiden seuraamiseen vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla päivittäin 7 tuntia 57 minuuttia – siis lähes kahdeksan tuntia. Mediapäivä piteni edellisvuodesta 20 minuutilla. Koko väestön ajankäytössä osuuttaan kasvattivat eniten videopalvelut, sosiaalinen media, maksulliset suoratoisto- ja tilausvideopalvelut ja televisio.

Mediavalintoja määrittää yhä voimakkaammin mediahetki - milloin mediaa käytetään. Valintaan vaikuttavat paitsi omat mieltymykset myös mediahetken kesto, sijainti sekä ympäröivät ihmiset: Kehtaako tiettyä lehteä lukea bussissa? Voiko tv-ohjelmaa katsoa perheen pienempien ollessa hereillä? Parhaat mediasisällöt koukuttavat ja niiden parissa vietetään kaikki liikenevät hetket - kun seisotaan kassajonossa tai odotetaan metroa. Perinteinen televisio ja radio haukkaavat kuitenkin edelleen suurimman osan koko 15-74 v. väestön mediapäivästä.

Mediahetkien ajankohta ja kesto on määriteltävissa aiempaa vapaammin, kun perinteisten lähetys- ja julkaisuaikatauluista riippuvaisten medialähteiden rinnalla ovat aina käytettävissä olevat ja päivittyvät uutissivustot ja muut nettipalvelut. Myös perinteisemmät mediamuodot kehittyvät vastaaman nykykuluttajien monipuolisia mediahetkiä. Ääni- ja e-kirjat ja yhä suositummat podcastit tuovat sisällöt mediakuluttajalle sopivaan hetkeen.

Alle 30-vuotiaiden nuorten mediapäivä onkin pidentynyt merkittävästi viime vuodesta ja painottuu entistä vahvemmin liikkuvan kuvan ja netin eri käyttökohteisiin. Nuorilla netin käyttö älypuhelimella on myös lisääntynyt huimasti sitten vuoden 2016 ja on osaltaan ajasta ja paikasta riippumattomana mahdollisuutena lisännyt netin käyttöaikaa. Alle 30-vuotiaat viettävät eniten aikaa sosiaalisen median, lineaarisen tv:n, videoiden ja musiikin suoratoistopalveluiden parissa.

Mitä medialta kaivataan, millainen on koukuttava mediasisältö? Haluamme viihtymistä ja hyviä hetkiä, ajan hermolla pysymistä ja uuden oppimista, ideoita ja inspiraatiota. Mediasisällön pitää olla relevantti itselle, aivan kuten ennenkin. Nykyajan yksilöllisellä mediakuluttajalla on aiempaa suurempi mahdollisuus löytää omaan mediahetkeensä sopivia sisältöjä massamedioiden ja niché-medioiden laajasta tarjoomasta.

Mediahetken kuningas ja itsevaltias on mediakuluttaja itse. Tiedätkö sinä mistä hänet tavoitat ja milloin sinun on mahdollista puhutella häntä omalla brändiviestilläsi?

Kategoria: 
Uutiskirje