Uusien autojen kauppa hyvässä vauhdissa

Kevään edetessä ja auringonvalon lisääntyessä monen autoilijan unelmat uudesta autosta heräävät. Liikenne- ja viestintäministeri Bernerin liikenneverkkoselvityksen ehdotus autoveron poistamisesta osana tieliikenteen maksujen muuttamista ehti aiheuttaa autokaupassa notkahduksen, mutta ei pitkäkestoista markkinahäiriötä - johtuen ehdotuksen nopeasta perumisesta.

"Tammikuun pieni autoveron alennus jäi valitettavasti tänä vuonna muun autoverouutisoinnin jalkoihin, mutta helmikuussa markkina elpyi edellisen vuoden tasolle. Kuluttajien luottamus on korkeammalla tasolla pitkään aikaan ja samoin Opel-odotukset. Maltamme tuskin odottaa, että pääsemme lanseeraamaan Astran, Mokka X:n ja OnStarin seuraksi kolme täysin uutta automallia – Insignian, Crossland X:n ja Grandland X:n. Vuoden 2017 lopussa Opel-mallisto on yksi alan uusimmista. Kannattaa seurata mitä Opelilla tapahtuu", kertoo Opel Finlandin toimitusjohtaja Rami Kittilä.

Sekä autoalan ensirekisteröintiennuste että Kantar TNS:n autoilijoiden uuden auton ostoaikeita selvittävä tutkimus lupaavat myyntiin kasvua. Viime vuoden hyvä vire jatkuu. Tilanne lupaa hyvää niin uusien autojen jälleenmyyjille kuin maahantuojille kevään autokuumeen iskiessä. Kestosuosikit Skoda, Volkswagen ja Toyota ovat nousija Volvon kanssa toivelistojen kärjessä. Opel haastaa Kian ja Fordin kanssa vahvasti terävintä kärkeä. Myös saksalaiset Premium-merkit Audi, BMW ja Mercedes-Benz ovat uuden auton ostamista harkitsevien listoilla.

Uutta autoa ostettaessa toimivuus Suomen olosuhteissa on tärkeää, joten lumisiinkin olosuhteisiin oivallisesti sopivat katumaasturimallit kiinnostavat erityisesti.  Massamarkkinoilla Volkswagen Tiguan, Skoda Kodiaq, Seat Ateca, Honda HR-V ja Dacia Duster ovat vahvimmin harkinnassa. Premium-autoista eniten kiinnostavat hieman pienemmät mallit, kuten BMW 3-sarja ja Audi A3.

Tyypillinen uuden auton ostaja on yli 60-vuotias mies, joka haluaa satsata autoon ja sen varusteisiin. Hänen taloudellinen tilanteensa on hyvä - vanha auto annetaan vaihdossa ja väliraha hoituu käteisellä. Positiivista on, että myös alle 40-vuotiaiden osuus ostajista näyttäisi olevan kasvussa.

Koko markkinalla naisten osuus uuden auton ostajista on ollut jo pitkään vain n. 30 % paikkeilla. Pienistä autoista naiset ostavat kuitenkin yli puolet, suurimman segmentin autoista vain n. 15 % - mutta säilyykö trendi kuinka kauan? 

Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Autoilijabarometriin ja Uuden Auton Ostajat -tutkimukseen, jotka ovat seuranneet henkilöautomarkkinoiden kehitystä jo vuosikymmenien ajan.

 

Lisätietoja

Jouni Tuominen, 040 768 6446

etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

 

 

Kategoria: 
Uutiskirje