Mercedes-Benz kaappasi jälleen ykköstilan, Škoda haastaa tosissaan kärkeä

Lähes kaikkien automerkkien maine Suomessa on noussut jo useamman vuoden peräkkäin. Näin kertoo Kantar TNS:n ”Automerkkien maine -tutkimus”, joka on vuodesta 2013 tutkinut kansalaisten suhtautumista eri automerkkeihin.

Maineen nousu voi olla osoitus kuluttajien vahvistuvasta uskosta talouteen, sillä suhtautuminen ostamiseen, markkinointiin ja mainontaan on positiivisempaa, kun uskoa tulevaisuuteen löytyy. Tämä pätee varsinkin kalliista tuotteista puhuttaessa.

Saksalaiset premium-merkit ja Volvo ovat perinteisesti valloittaneet tutkimuksen kärkisijat. Pari vuotta sitten Toyota murtautui kärkijoukkoon, ja nyt Škoda on rynnistämässä mukaan toden teolla. Škodan hurja nousu ei varmasti tullut kenellekään autoalaa seuraavalle yllätyksenä, onhan mallisto kuulunut suomalaisten suosikkeihin jo vuosia.

”Menestys myynnissä edellyttää, että maine on vahva. Maine on asia joka ei muutu nopeasti, vaan on pitkäaikaisen ja monitahoisen työn tulos.”, toteaa Škodan markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiainen ja jatkaa, ”Olemme hyvin iloisia, että Škoda on maineeltaan lähes premium-brändien tasoa. Se näkyy myös käytännössä siten, että saamme yhä enenevässä määrin uusia asiakkaita premium-brändeiltä.”

Škodan ohella Seatin ja Volkswagenin maine on merkittävästi parantunut vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Volkswagenin osalta näyttäisikin, että edellisten vuosien kohut on nyt lopullisesti kuopattu. Kokonaismaineen kannalta erittäin tärkeä luottamus merkkiä kohtaan näyttäisi palanneen.

Mainetutkimus ei selvitä auton omistajien tyytyväisyyttä itse tuotteeseen, eikä kerro automerkkien laadusta tai ominaisuuksista. Tutkimus määrittää kunkin automerkin aseman suomalaisten ajatuksissa. Vaikka hinta, ylläpitokustannukset ja hyvitys vaihtoautosta vaikuttavat auton ostajien päätöksenteossa, hyvämaineisia autoja myydään helpommin ja enemmän.

Kantar TNS:n mainetutkimuksen avulla ei saada pelkästään selville automerkkien keskinäistä paremmuusjärjestystä, vaan sitä pystytään käyttämään myös eri brändien maineen parantamisen työkaluna.

 

Lisätietoja Auto- ja Mainetutkimuksista, Jouni Tuominen, etunimi.sukunimi@kantar.com

 

Kategoria: 
Uutiskirje