Arvokkaan brändin rakentaminen ja mittaaminen

Brändin omistajan on ymmärrettävä asiakkaidensa maailmaa, jotta voi rakentaa asiakkailleen merkityksellisen brändin. Brändin on kyettävä täyttämään sekä funktionaaliset että emotionaaliset tarpeet. Tuhannet keski-ikäiset motoristit valitsevat Harley Davidsonin - ja tässä valinnassa ei varmastikaan ole kyse pelkästään tuotteen toiminnallisista ominaisuuksista.

Brändin erottuminen kilpailijoista ratkaisee, kuinka brändi menestyy toimialallaan. Erilaisuus, joka pohjautuu vahvaan toimialaosaamiseen tuoden markkinoille ainutlaatuisia, uusia ja asiakkaille merkityksellisiä innovaatioita, on avain menestykseen. Apple  on noussut brändien kärkeen johdonmukaisella toiminnalla - jokainen kohtaamispiste brändin ja asiakkaan välillä jättää jäljen ja vahvistaa erottumista.

Mikä tärkeintä - brändin on yksinkertaisesti tultava ensimmäisenä mieleen valintatilanteessa. Kun haluat varata hotelliyön netistä, mikä on se sivusto, jolta ensimmäisenä lähdet etsimään?

Kasvaakseen brändin on siis tultava mieleen sekä nykyisille että uusille, potentiaalisille asiakkaille. Mainonnan tehtävä on muistuttaa ja nostaa esiin brändin merkitystä sekä vahvistaa sen erottumista kilpailijoista. Tutkimukset osoittavat, että mikäli brändi selkeästi vähentää panostuksiaan massamedioissa, sen näkyvyys niin haku- kuin somekanavissakin heikkenee. Näin ollen monet maailman johtavat brändit ovat siirtäneet panostuksia onlinesta takaisin massamedioihin.

Kaikki kolme brändille olennaista asiaa - merkityksellisyys, erottuminen, valintatilanteessa ensimmäisenä mieleen tuleminen - ovat toki kaikille brändin rakentajille itsestään selvyyksiä, mutta onko brändeillä moderneimmat tutkimusmenetelmät käytössä näiden asioiden mittaamiseen?

 

Lisätietoja

Kati Alavuo, etunimi.sukunimi@kantar.com

 

 

Kategoria: 
Uutiskirje