Kilpailuetuna asiakasuskollisuus

Brändi joutuu kamppailemaan asiakkaan suosiosta tänä päivänä aivan uudella tavalla. On kuluttajan aikakausi – tuotteissa ja palveluissa on valinnanvaraa, on uusia kanavia, joista hyödykkeensä hankkia ja ajallisestikin palvelua halutaan 24/7/365.

Globaalin tutkimuksen mukaan päättäjistä 91 % uskoo asiakaskeskeisyyden olevan avain kasvuun – ja samaan aikaan vain 19 % kuluttajista arvioi brändien olevan aidosti asiakaskeskeisiä. Miten erottua positiivisesti ja luoda asiakasuskollisuutta?

1. Viesti brändisi tarkoitus.
Menestyvä brändi tietää mitä se edustaa. Brändin olemassaolon tarkoituksen ja erottuvuuden muihin nähden huomaavat myös asiakkaat.

2. Ole johdonmukainen.
Älä lupaa, mitä et voi toimittaa. Brändilupauksen ja asiakaskokemuksen on oltava linjassa.

3. Älä tuota pettymystä.
Osaa asiasi ja selvitä mahdolliset ongelmat sujuvasti. Ole paikalla siinä hetkessä, kun kuluttaja sinua tarvitsee. Carpe diem, sanoivat jo muinaiset roomalaiset.

4. Hallitse digitaalisuus.
Anna kuluttajalle verkossa hieno asiakaskokemus. Kukaan ei halua seikkailla hankalilla, huonosti toimivilla alustoilla.

5. Ilahduta asiakasta - se luo hyviä muistoja.
Hyvä palvelu on avainasemassa. Henkilökohtaisesta kontaktista jäävä positiivinen tunne ja sen muisto ovat ainutlaatuinen mahdollisuus sitouttaa asiakas. Emootion avulla erotut – ja menestyt.

 

Lisätietoja

Päivi Kauppinen, etunimi.sukunimi@kantar.com

 

 

Kategoria: 
Uutiskirje