Toyota kaappasi paalupaikan - Tutkimus suomalaisten suhtautumisesta autobrändeihin

Maineeltaan paras automerkki Suomessa on perinteisesti ollut Mercedes-Benz, mutta Toyota rysäytti järjestyksen uusiksi ja jätti saksalaisen taakseen.

Erityisesti vahvistuneet positiiviset emotionaaliset fiilikset Toyotaa kohtaan siivittivät myydyimmän automerkin nyt ykkössijalle myös mainetilastossa.

"Tämä luottamuksen osoitus merkkiämme kohtaan on meille ehdottomasti aihe ylpeyteen. Se kertoo meille, että pitkäjänteinen työmme kantaa hedelmää ja haluamme olla jatkossakin luottamuksen arvoisia. Mainettamme ylläpitää Suomen laajin autoalan ammattilaisten verkosto, ja heidän avustuksellaan voimme luottaa maineemme pysyvän erinomaisena myös jatkossa” kommentoi Toyota Auto Finlandin markkinointijohtaja Mikko Kekäläinen.

Myös suomalaisten näkemykset Toyotan laadusta, tuotteista ja palveluista olivat huippuluokkaa. Näissä kategorioissa saksalaiset premium-merkit olivat niin ikään vahvoja. Huomioitavaa kuitenkin on, että autobrändeihin suhtatutumista selvittävä tutkimus ei kerro automerkkien laadusta, ominaisuuksista tai asiakkaiden tyytyväisyydestä.

Kaiken kaikkiaan suomalaiset arvostavat turvallista, luotettavaa ja ympäri vuoden käyttövarmaa automerkkiä. Myös taloudelliset seikat kuten olettamukset hinta-laatusuhteesta ja jälleenmyyntiarvosta ovat merkittäviä, tosin erot automerkkien välillä ovat suuria.

Kantar Automotive on tutkinut suomalaisten suhtautumista autobrändeihin vuosittain vuodesta 2013. Uusin tutkimus toteutettiin kesällä 2019 internetkyselynä. Vastaajina oli 2119 aktiivi-ikäistä suomalaista. Automerkki kohtainen tutkimus tarjoaa tietoa siitä kuinka vahva automerkin asema on, mikä asema on verrattuna kilpailijoihin, kannattaako keskittyä osaamisen tai läheisyyden maineen rakentamiseen ja mitkä viestinnän näkökohdat tulisi asettaa etusijalle vetovoiman vahvistamiseksi.

 

Lisätietoja: Jouni Tuominen, etunimi.sukunimi@kantar.com

 

Kategoria: 
Uutiskirje