Kiireen tunne muuttaa ruokailutapojamme

Viime vuosina yksi selkeimmin vahvistuvista trendeistä on ollut kiireen tunne – ja se näkyy myös suhteessamme ruokaan.

Kännykkä, netti ja kaikenlaiset applikaatiot ja älylaitteet vievät aikaamme yhä enemmän joka päivä. Vuorokaudessa on kuitenkin sama määrä tunteja kuin ennenkin ja kaikkialle kurottuva kiireen tunne heijastuukin myös asenteissamme ruokaan. Noin 25% 18-75-vuotiaista suomalaisista ajattelee, että ruuan ostamiseen tai tekemiseen ei ole aikaa, kun viisi vuotta sitten näin ajatteli joka viides. 18-29-vuotiaista näin ajattelee jo 44%. Samaa tahtia on kasvanut myös valmisruuan hyväksyttävyys ja ajatus siitä, että valmisruoka on todellinen arjen helpottaja. Valmisruokien valikoima onkin laajentunut entisestään kattaen jo laajasti esimerkiksi vegaanisia vaihtoehtoja.

Itse tehdyn ruuan arvostus on kuitenkin pysynyt korkealla. Kuluttajat kaipaavat käteviä ja helppoja tuotteita, jotka nopeuttavat sekä ostamista että omaa ruuanlaittoa. Näistä tuotteista ollaan valmiita myös maksamaan hieman enemmän. Tarjolle onkin tullut misattuja eli esivalmisteltuja ruoka-annoksia, joista kotikokki saa nopeasti koko aterian. Kuluttaja kaipaa yhä useammin monipuolisia ja yksilöllisiä vaihtoehtoja, jotka sopivat juuri hänen omiin ruokavalintoihinsa, juuri tiettyyn hetkeen ja tarpeeseen.

Kiireiseen elämäntapaan liittyviä edelleen kasvavia kansainvälisiä ruokatrendejä ovat out-of-home-syöminen ja aterioiden korvaaminen välipaloilla. Kantarin kansainvälinen Worldpanel-tutkimus kertoo kodin ulkopuolella syömisen olevan kasvussa kaikkialla etenkin välipalojen ja alkoholittomien juomien osalta. Kodin ulkopuolella syötäviin tuotteisiin kulutettu rahamäärä kasvaa nopeammin kuin kotona kulutettaviin ruokatuotteisin käytetty.

Myös Suomessa näkyy välipalojen syömisen lisääntyminen. Välipaloja syödään aterioiden välillä, mutta yhä useammin niillä myös korvataan kokonaisia aterioita. Kantarin Mind-tietokanta kertoo, että säännöllisesti välipaloja syö joka kolmas ja silloin tällöin puolet suomalaisista. Säännöllisten syöjien määrä on kasvanut huomattavasti, noin 10 prosenttiyksikköä viidessä vuodessa. Tyypillinen välipala kodin ulkopuolella on kotoa mukaan otettu eväs, mutta joka neljäs syö jo säännöllisesti take away -annoksia ja joka viides on ostanut kaupasta tai kahvilasta mukaan leivän ja juoman. Take away -kahveja juo säännöllisesti vajaa viidennes.

Välipaloissa näkyy toinen vahvasti kasvava trendi - terveellisyys ja hyvinvointi. Kantarin Worldpanelin mukaan aamu- ja keskipäivällä tyypillinen välipala on hedelmä tai jokin muu terveellinen vaihtoehto, mutta iltaa kohti mukaan tulee myös suklaata ja keksejä. Hedelmien kulutus on monessa maassa vielä alle suositusten - välipalat ovatkin hyvä keino lisätä hedelmien ja kasvisten syömistä.

 

Lisätietoja Mind Ruoka 2019 -tutkimuksesta: Tarja Pentilä, etunimi.sukunimi@kantar.com

Kantarin Mind-tietopankki antaa kokonaisvaltaisen kuvan kuluttajasta – elämästä, teoista, arvoista ja asenteista. Tietopankki sisältää mm. kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat trendit, asenteet, brändimielikuvat, preferenssit ja ostokäyttäytymisen. Mindista löytyvät myös digitaaliseen kuluttamiseen, kanta-asiakasohjelmiin, median käyttöön ja lifestyleen liittyvät käyttäytymistä selittävät tekijät.

Kategoria: 
Uutiskirje