Suomalaisten mediapäivä kasvoi 1,5 tuntia koronakeväänä

Korona on tuonut rajoituksia elämäämme ja vietämme entistä enemmän aikaa kotona. Tämä näkyy mm. lisääntyneenä ajankäyttönä medioiden parissa. Suomalaisten mediapäivän pituus ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2020 oli noin 9,5 tuntia. Tämä on noin 1,5 tuntia enemmän kuin viime vuonna.

Suurimmat kasvajat ajankäytöllisesti olivat lineaarinen televisio (+35 minuuttia päivässä), sanoma-, iltapäivä- ja ilmaisjakelulehtien verkkopalvelut (+12 minuuttia päivässä) ja sosiaalinen media (+8 minuuttia päivässä). Ajankäyttö kaikissa mediaryhmissä kasvoi tai pysyi samalla tasolla edellisvuoteen verrattuna lukuun ottamatta elokuvia elokuvateattereissa, joissa ymmärrettävästi tapahtui pudotusta.

Kasvaneisiin medioiden ajankäyttölukuihin lienee vaikuttanut eniten luotettavan tiedon tarve koronasta sekä tarve medioiden tarjoamille viihteellisille sisällöille. Medioiden ajankäytössä osa on päällekkäistä käyttöä.

 

Jos tarkastellaan asiaa muutosprosenttien valossa vuoden 2019 ja ensimmäisen vuosipuoliskon 2020 kesken, niin suurin kasvuprosentti oli sanoma-, iltapäivä- ja ilmaisjakelulehtien verkkopalveluissa +41 %. Muita suuria kasvuprosentteja löytyy mobiilipelaamisesta +35 %, kotimaisista netti-tv-kanavista +33 % ja aikakauslehtien verkkopalveluista +33 %.

On mielenkiintoista seurata, miten ajankäyttö kehittyy pandemian toisen aallon aikana ja sen jälkeen.

Tarkempaa tietoa kaikkien mediaryhmien minuuteista, osuuksista ja muutosprosenteista on hankittavissa Kantarin Mind-tietopankista. Tieto on saatavana haluamassasi kohderyhmässä.

Kysy lisää!

Marianne Lindholm, puh. 040 553 6895, etunimi.sukunimi@kantar.com

 

Kategoria: 
Uutiskirje